Nyheter

Logistic Contractor utvecklar och bygger logistikanläggning åt Seafrigo Nordic

Logistic Contractor har tecknat avtal om att utveckla och bygga en logistikanläggning i Helsingborg åt Seafrigo Nordic, ett internationellt logistikföretag specialiserat på transport och hantering av tempererade livsmedel. Anläggningen får en yta på 12 500 kvm med temperatur- och luftfuktighetskontroll i tre zoner för kyl-, frys och temperaturkänsliga kolonialvaror. Produktionsarbetet inleds omgående och i januari 2018 ska anläggningen vara klar för inflyttning. Seafrigo Nordic har tecknat ett femtonårigt hyresavtal för lokalen med Logistic Contractor.

– Vi har haft ett gott samarbete med Seafrigo Nordic under planeringsfasen och ser nu fram emot att börja bygga. De har haft stora krav på anläggningen, såväl ur kvalitets- som hållbarhetshänseende, och tillsammans har vi projekterat en energieffektiv anläggning som möter deras höga ambitionsnivå, säger Christoffer Bööj på LC.

Anläggningen byggs i Helsingborg, i direkt anslutning till E4/E6.

– Läget är helt optimalt för vår verksamhet med närhet till motorvägar, Helsingborgs hamn och Öresundsbron. Vårt första lager i Norden  blir sannolikt den modernaste tempererade 3PL-anläggningen på marknaden och ger oss goda förutsättningar att hantera de mest krävande uppdragen. Anläggningen utformas för att ge oss ett stort mått av flexibilitet så att vi i vår tur kan tillgodose de skiftande behov som våra kunder har, förklarar Peter Jönsson, VD på Seafrigo Nordic. Som exempel har vi en 2000 kvm kyld entresol, idealisk för e-handel, ett segment inom livsmedel som vi bara ser början på.

………………

För mer information, kontakta

Christoffer Bööj, projektutvecklare på Logistic Contractor, tel 0732-03 48 36 eller e-post christoffer.booj@lc.se

www.lc.se

Peter Jönsson, VD på Seafrigo Nordic, tel 0708-83 83 62 eller e-post p.jonsson@seafrigo.com

www.seafrigo.se

………………

Om företagen:

Logistic Contractor är specialiserat på att utveckla och bygga kundanpassade logistikanläggningar i Norden. Genom ett modernt processtänkande och välutvecklade metoder erbjuder företaget spetskunskap inom en logistikbyggnads alla delar under hela projektprocessen. Detta innebär ett snabbt och kostnadseffektivt arbetssätt, helt anpassat efter kundens behov.

Logistic Contractor ingår i Wästbyggkoncernen

Seafrigo Nordic är ett nordiskt logistikföretag specialiserat på transport och hantering av tempererade livsmedel. Bolaget ingår i Seafrigo koncernen, grundad 1976 i Le Havre, Frankrike.

Koncernens  verksamhetsområden innefattar tempererade sjö- och flygtransporter samt lagring och hantering på fyra kontinenter. 2016 omsatte koncernen €250 miljoner och sysselsatte 700 personer.

Talang med anställningsnummer 1 sökes!

Seafrigo Nordic AB är ett logistikföretag specialiserat på transport och hantering av tempererade livsmedel. Bolaget ingår i Seafrigo Group, ett franskt familjeföretag grundat 1976 i Le Havre, Frankrike.

Arbetsledare

Seafrigo Nordic är i startgroparna för att etablera en ny kyl- och frysanläggning i Helsingborg. Ambitionerna är höga, kraven från kunderna likaså. Seafrigo ska vara den mest flexibla och serviceinriktade aktören på marknaden.

Som Arbetsledare är dina viktigaste arbetsuppgifter:

  • Daglig styrning av arbetet på anläggningen
  • Kort- och långtidsplanering av personalbehov
  • Utveckling och implementation av kundlösningar
  • Uppföljning av kvalitet och effektivitet
  • Ta initiativ till kvalitets- och effektivitetsförbättringar

Då vi börjar i liten skala kommer rollen inledningsvis innefatta praktiskt arbete i kyl- och frysmiljö.

Vi är alla kundservicemedarbetare så rollen innebär daglig kontakt med våra kunder.

Arbetsbelastningen kommer i perioder vara hög, framförallt vid kundimplementationer, och innefatta kvällar och helger.

De personliga egenskaperna är viktigare än tidigare erfarenhet varför rollens omfattning anpassas till rätt person. Över tid är dock ambitionen att rätt kandidat växer in i rollen som Platschef med helhetsansvar för personal och resultat på enheten.

Är du den vi söker?

Vi bygger upp en ny verksamhet med de möjligheter och utmaningar som det innebär. Som Arbetsledare är du en kulturbärare och måste dela vår mission:

  • Flexibla och kundfokuserade
  • Ordning och reda

Vi ser gärna att du har en idrottsbakgrund och idag har påbörjat en karriär inom ett serviceyrke, erfarenhet från logistikbranschen är inte ett krav.

Lokal förankring i Helsingborg och ett brett kontaktnät ser vi som ett plus. Vi lägger dock mest vikt vid dina personliga egenskaper och för att lyckas i rollen tror vi att du:

  • Gillar serviceyrket
  • Är ambitiös och målorienterad
  • Gillar problemlösning och högt tempo
  • Är komfortabel i ledarrollen

Varför jobba hos oss?

Bolaget är entreprenörsdrivet;

  • Vi är hårt arbetande och prestigelösa
  • Vi brinner för det vi gör
  • Vi har kul på jobbet
  • Vi ställer höga krav på varandra
  • Vi har tydliga mål och korta beslutsvägar
  • Vi är det lilla företaget med stora resurser

Seafrigo eftersträvar en jämn könsfördelning på en arbetsplats präglad av mångfald och tolerans.

Rollen innebär en unik möjlighet att vara med från början, forma en kultur och växa tillsammans med företaget.

Är detta något som passar in på dig så ser vi fram emot en kontakt. Vänligen skicka ditt CV och några rader om dig själv till recruit@seafrigo.se. Vid frågor angående tjänsten når ni Peter Jönsson, VD Seafrigo Nordic, på 042-400 55 17

Urval sker löpande och tillsättningen är beräknad till den 1 december 2017.

Slaktaren gör comeback på nätet

I den traditionella e-handeln framhåller kunderna främst tre attribut som är viktigt när de handlar på nätet; pris, utbud och smidig leverans. Om man applicerar samma värderingar på livsmedel, kan man, och i sådana fall vad krävs, för att man ska uppfylla samma förväntningar?

Pris

Att konkurrera med den fysiska livsmedelsbutiken på pris kan komma att bli den största utmaningen. En fysisk livsmedelsbutik är ur logistisk synvinkel väldigt effektiv, den kostnadskomponent som andra segment på nätet drar stor fördel från. De försörjs från automatiserade centrallager via ett väl utvecklat distributionsnätverk, de har en hög omsättning i förhållande till hyra/personal och kunderna plockar och hämtar sina varor flera gånger i veckan, kanske dagligen. För en grossist eller återförsäljare på nätet som vill kunna leverera mat hem till sina kunder för samma pris som på den lokala ICA-butiken upptäcker snart att utrymmet för logistikkostnader är högst begränsat om samma marginal ska upprätthållas. I tillägg ska produkterna hållas tempererade hela vägen hem till kunden. För den som vill konkurrera på pris ligger lösningen snarare i att ta bort ett eller två led i försörjningskedjan. Producenten, eller generalagenten, av en vara måste i större utsträckning hitta en direktkanal till konsumenten.

Utbud

När kunderna säger att de uppskattar utbudet på nätet är det inte främst de enskilda butikernas utbud utan summan av alla tusentals små butiker sammankopplade via Google som utgör utbudet. I de första versionerna av livsmedelshandel på nätet är det främst aktörer som erbjuder en hel veckas middagsbehov alternativt är en fullsortimentsbutik på nätet. Det är väldigt lite som är unikt i utbudet, den lokala Supermarket-butiken har ett minst lika stort sortiment. För livsmedel tillkommer ytterligare en komponent som gör att en enskild aktör kommer få det svårt att ha ett tillräckligt stort utbud, de allra flesta livsmedel har ett bäst-före-datum vilket komplicerar lagerhållningen betydligt.

Smidig leverans

När man i dag beställer varor på nätet finns flera olika leveransalternativ; brevlådan, hemleverans och utlämningsställe. Hemleveransservicen blir allt bättre med större flexiblitet, men man har ändå en tid att passa, vilket gör att de allra flesta väljer utlämningsställe, eller brevlådan om produkten tillåter. Priset är också en viktig faktor då det alltid kommer vara dyrare att köra hela vägen hem till mottagaren. Då varorna är tempererade är man idag hänvisad till grossisternas utbud och hemleverans.

Så Dysterkvist, vart vill du komma, tänker du?

Jo, vi tror, för att livsmedel på nätet ska leva upp till konsumenternas förväntningar måste slaktaren göra come-back. Ostaffären, bagaren och fiskhandlaren också för den delen. Det är summan av alla dessa specialister som skapar utbudet. Och producenter av bulkvaror måste i större utsträckning sälja direkt till konsument för att e-handeln på allvar ska kunna konkurrera med den fysiska livsmedelsbutiken på pris.

Ett av hindren i denna utveckling har varit att kostnadseffektivt och snabbt transportera tempererade varor till konsumenter. De stora paketnätverken är kostnadseffektiva och snabba men de är inte tempererade.

Vi ville testa att skicka kylda livsmedel i isolerade boxar utan att göra avkall på livsmedelssäkerheten. De första testerna visar att temperaturen bibehålls under 6 grader i 48 timmar, vilket i de flesta fall är tillräckligt för inrikes distribution.

Idén är enkel, men kräver tester av olika isolermaterial, typ och mängd kylmedel. Med Sensitech TempTale® GEO kan vi under testperioden mäta temperatur, ljus och position i realtid.

Målet är en produkt med isolermaterial, kylmedel och en temperatursensor som garanterar livsmedelskvaliteten året om till hela Sverige. Materialkostnaden får inte överstiga 30 kr och isolermaterialet måste kunna återvinnas på ett enkelt sätt. Ambitionen är att ha samlat tillräckliga erfarenheter för att ha en kvalitetssäkrad produkt på marknaden under hösten 2017.

Förhoppningen är att vi i praktiken kan visa att det inte är dyrt eller komplicerat för lokala matproducenter att utöka sin geografiska marknad över en natt. Men också att större matproducenter på allvar utvecklar sin marknadsstrategi med nya affärsmodeller där logistiken inte är ett hinder.

Tempererat styckegods från Norden till världen

Seafrigo introducerar tempererade dellaster (1 pall och uppåt) från Norden till 13 destinationer runt om i världen. Vi organiserar hämtning i Norden, transporterar till Le Havre där godset konsolideras och lastas i containers. Containrarna avgår enligt ett fastlagt schema, till de flesta destinationer varannan vecka. Lösningen fyller glappet mellan att boka en hel container och flygfrakt i förhållande till pris/flexibilitet. Systemet byggs ut kontinuerligt. I dag har vi service till nedan destinationer (temperatur inom parentes)

  • New York (-20°C/+3°C)
  • Montreal (-20°C/+3°C)
  • Vera Cruz (+3°C)
  • Valparaiso (+3°C)
  • Tokyo (-20°C/+3°C/+15°C)
  • Kobe (+3°C)
  • Hong Kong (-20°C/+3°C/+15°C)
  • Shanghai (-20°C/+3°C)
  • Singapore (-20°C/+3°C/+15°C)
  • Busan (-20°C/+3°C)
  • Melbourne (-20°C/+3°C)
  • Fort de France (+3°C)
  • Pointe des Galets (-20°C)

Lämpligt för mindre kvantiteter, för att starta en export eller lösa ett engångsbehov.

Vänligen kontaka oss på office.helsingborg@seafrigo.com eller +46(0)42 400 55 10 så berättar vi mer.

Hundmat har aldrig smakat bättre

På vår senaste resa till USA stötte vi på Farmer’s Dog, företaget som säljer individanpassad hundmat testad på människor. Vi gillar deras slogan, men smakar det så kostar det, en veckas förbrukning kan kosta upp till $250. Maten skickas fryst (med kolsyreis i isolerad låda) från köket i New York till hussar och mattar över hela USA. Också smart att alla recept ligger på deras hemsida så att du kan laga själv, DIY. 9 av 10 tycker det är alldeles för krångligt. 10 av 10 tycker det är sympatiskt.

Vi ser det här som ett exempel på hur e-handeln med livsmedel kommer att utvecklas. Istället för att köpa allt på samma ställe kommer slaktaren, bageriet och frukthandlaren göra come-back på nätet. Basvaror handlas på din supermarket eller kommer hem via abonnemang medan du beställer delikatesser från din specialiserade butik på nätet.