I den traditionella e-handeln framhåller kunderna främst tre attribut som är viktigt när de handlar på nätet; pris, utbud och smidig leverans. Om man applicerar samma värderingar på livsmedel, kan man, och i sådana fall vad krävs, för att man ska uppfylla samma förväntningar?

Pris

Att konkurrera med den fysiska livsmedelsbutiken på pris kan komma att bli den största utmaningen. En fysisk livsmedelsbutik är ur logistisk synvinkel väldigt effektiv, den kostnadskomponent som andra segment på nätet drar stor fördel från. De försörjs från automatiserade centrallager via ett väl utvecklat distributionsnätverk, de har en hög omsättning i förhållande till hyra/personal och kunderna plockar och hämtar sina varor flera gånger i veckan, kanske dagligen. För en grossist eller återförsäljare på nätet som vill kunna leverera mat hem till sina kunder för samma pris som på den lokala ICA-butiken upptäcker snart att utrymmet för logistikkostnader är högst begränsat om samma marginal ska upprätthållas. I tillägg ska produkterna hållas tempererade hela vägen hem till kunden. För den som vill konkurrera på pris ligger lösningen snarare i att ta bort ett eller två led i försörjningskedjan. Producenten, eller generalagenten, av en vara måste i större utsträckning hitta en direktkanal till konsumenten.

Utbud

När kunderna säger att de uppskattar utbudet på nätet är det inte främst de enskilda butikernas utbud utan summan av alla tusentals små butiker sammankopplade via Google som utgör utbudet. I de första versionerna av livsmedelshandel på nätet är det främst aktörer som erbjuder en hel veckas middagsbehov alternativt är en fullsortimentsbutik på nätet. Det är väldigt lite som är unikt i utbudet, den lokala Supermarket-butiken har ett minst lika stort sortiment. För livsmedel tillkommer ytterligare en komponent som gör att en enskild aktör kommer få det svårt att ha ett tillräckligt stort utbud, de allra flesta livsmedel har ett bäst-före-datum vilket komplicerar lagerhållningen betydligt.

Smidig leverans

När man i dag beställer varor på nätet finns flera olika leveransalternativ; brevlådan, hemleverans och utlämningsställe. Hemleveransservicen blir allt bättre med större flexiblitet, men man har ändå en tid att passa, vilket gör att de allra flesta väljer utlämningsställe, eller brevlådan om produkten tillåter. Priset är också en viktig faktor då det alltid kommer vara dyrare att köra hela vägen hem till mottagaren. Då varorna är tempererade är man idag hänvisad till grossisternas utbud och hemleverans.

Så Dysterkvist, vart vill du komma, tänker du?

Jo, vi tror, för att livsmedel på nätet ska leva upp till konsumenternas förväntningar måste slaktaren göra come-back. Ostaffären, bagaren och fiskhandlaren också för den delen. Det är summan av alla dessa specialister som skapar utbudet. Och producenter av bulkvaror måste i större utsträckning sälja direkt till konsument för att e-handeln på allvar ska kunna konkurrera med den fysiska livsmedelsbutiken på pris.

Ett av hindren i denna utveckling har varit att kostnadseffektivt och snabbt transportera tempererade varor till konsumenter. De stora paketnätverken är kostnadseffektiva och snabba men de är inte tempererade.

Vi ville testa att skicka kylda livsmedel i isolerade boxar utan att göra avkall på livsmedelssäkerheten. De första testerna visar att temperaturen bibehålls under 6 grader i 48 timmar, vilket i de flesta fall är tillräckligt för inrikes distribution.

Idén är enkel, men kräver tester av olika isolermaterial, typ och mängd kylmedel. Med Sensitech TempTale® GEO kan vi under testperioden mäta temperatur, ljus och position i realtid.

Målet är en produkt med isolermaterial, kylmedel och en temperatursensor som garanterar livsmedelskvaliteten året om till hela Sverige. Materialkostnaden får inte överstiga 30 kr och isolermaterialet måste kunna återvinnas på ett enkelt sätt. Ambitionen är att ha samlat tillräckliga erfarenheter för att ha en kvalitetssäkrad produkt på marknaden under hösten 2017.

Förhoppningen är att vi i praktiken kan visa att det inte är dyrt eller komplicerat för lokala matproducenter att utöka sin geografiska marknad över en natt. Men också att större matproducenter på allvar utvecklar sin marknadsstrategi med nya affärsmodeller där logistiken inte är ett hinder.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s